Artykuły

Podatek od reklamy na Facebooku lub Google

 

podatek od reklamy na facebooku

 

Masz małą firmę działającą na rynku lokalnym. Nie sprzedajesz i nie kupujesz nic poza granicami kraju. Może nawet nie jesteś czynnym vatowcem. I nagle okazuje się, że powinieneś zgłosić się do VAT UE i zapłacić VAT. Co gorsza, powinieneś to zrobić już kilka tygodni lub kilka miesięcy temu.

Dlaczego?

Bo wykupiłeś sobie reklamę w Googlach. Albo na Facebooku. A więc dokonałeś importu usług.

Większość przedsiębiorców w ten sposób staje się podatnikami VAT unijnego. Zupełnie nieświadomie.

Jak to działa?

Dostawca usługi ma siedzibę w Irlandii. W Polsce nie jest zarejestrowany do VAT i nie rozlicza podatku VAT. W przypadku „konsumentów” czyli osób, które prywatnie wykupują sobie usługę u zagranicznego dostawcy, ten dostawca rozlicza VAT w swoim kraju. A konsument nie musi robić nic.

Ale gdy usługa jest świadczona na rzecz przedsiębiorcy, Facebook (lub Google, lub każda inna firma, która nie jest zgłoszona do VAT w Polsce) nie dolicza VAT do swojej faktury i nie płaci go ani w swoim kraju ani w Polsce. Ten obowiązek spoczywa na kupującym usługę. Na Tobie. Musisz naliczyć i odprowadzić VAT od zakupionej usługi zamiast sprzedawcy. Na całe szczęście nie w Irlandii, tylko w Polsce.

Aby to zrobić musisz zgłosić się do VAT UE i uzyskać NIP UE. A następnie, o ile jesteś vatowcem, musisz ująć tą usługę w deklaracji JPK_V7. Jeśli reklama jest związana ze sprzedażą opodatkowaną VAT, będzie to operacja neutralna podatkowo, bo tą samą kwotę wykażesz jako VAT należny i naliczony.

A co, jeśli nie jesteś vatowcem i nie składasz deklaracji VAT?.

Musisz złożyć deklarację VAT 9M. W tej deklaracji wykażesz tylko VAT należny od tej usługi. Wykazaną kwotę musisz wpłacić do urzędu. Zapłacony VAT będzie kosztem Twojej działalności.

Zasady rozliczania VAT od importu usług mogą Ci się wydać skomplikowane i nielogiczne. Jeśli korzystasz z usług księgowej, nie musisz się tym martwić. Pamiętaj tylko, zanim kupisz reklamę od Facebooka lub Google koniecznie zarejestruj się do VAT UE albo poinformuj o takich planach księgową, by pomogła Ci dokonać rejestracji.

Potem zadbaj, żeby w ustawieniach reklamy wprowadzić wszystkie dane Twojej firmy prawidłowo. Zwróć uwagę na NIP poprzedzony literami PL. Zaznacz, że reklama jest wykupiona w celach biznesowych.

Od tych ustawień zależy, czy usługodawca wystawi Ci prawidłową fakturę. Błędy i braki na fakturze od Facebooka lub Google to duży problem. Nie licz na to, że uda Ci się uzyskać korektę błędnie wystawionej faktury. Powiedzmy sobie szczerze, Facebookowi doskonale obojętne są Twoje problemy z fakturami i urzędem skarbowym. Chyba, że wybierzesz się do Irlandii i pogadasz osobiście z pracownikami odpowiedniego działu 😉.

Na koniec pamiętaj, żeby pobrać faktury, które dokumentują zakupione usługi i rozliczyć je w deklaracji VAT.